torstai 22. heinäkuuta 2010

turistin turinoita

Minua on tainnut puraista matkailukärpänen. Yhtä salakavalasti kuin aikoinaan puutarha- tai hevoskärpänenkin. Enpä olisi uskonut. Mutta en silti haaveile lentokoneista enkä varsinkaan aurinkorannoista vaan kerronpa vähän minkälainen oli neljän päivän mittainen perhelomamme.

Päivä 1. Hausjärvi - Turku -Tukholma - Träsknäs

-aamuherätys klo 4.20 ei tunnu missään. Perhosia vatsanpohjassa, matkalle lähdössä on oma tunnelmansa. Lapsukaiset kärppinä autossa. Ossi näki 2 hirven vasaa hirviaidan takana.
-auto matkaan mukaan. Kolmen jännittyneen lapsen kanssa ei kannata olla yhtään liian ajoissa. Odottelu alkaa tympimään, etenkin Neiti Nokkosta: " ma en jaksa enaa oottaa... millo o meiän vualo?". Aku Ankat, music ja muu jutustelu kadottanut mielenkiinnon. Vain omasta maasta poimittu hernepussi auttaa kärsimätöntä hetkeksi hiljentymään.
-risteilyohjelmaa oli yllinkkyllin, niin paljon että hyvä että ehti välissä aamupalalle ja buffeeseen. Up Lions- ryhmä brasiliasta esitti shownsa, poikia kiinnosti peliluola, Suvia pallomeri. Karkkikauppa ja minun himoitsema tuoksupuoti jäi pikavisiitille.
- vihdoin perillä Tukholmassa. Oooo - miten erilaiselta Tukholma näyttääkään autosta käsin. Puistobulevardi, Olympiastadion, ratsastusstadion (!!), ja siltaa ja nelikaistaista tietä pitkin jos poikin. Miten kukaan voi selvitä tällaisesta liikenteestä ja vieläpä ilman navigaattori. "Olen synnynnäinen ruotsalainen" tuumaa Herra Mies kotikulmistaan.
- perillä pikkukaupungissa. Pikapyrähdys keskustassa vaikuttaa lupaavalta: komea kirkko, romanttinen tuulimylly satamassa, pikku pikku puoteja pikkuisten katujen varsilla. Ei näy humalaisia, ei näy ruuhkia, ei näy (juuri ketään). - lämmin vastaanotto tuttavaperheen luona: tässä teidän huone, tässä poikien huone, Suvi nukkunee kainalossanne. Emäntä' nukkuu sohvalla, isäntä golfpallojen keskellä. Iltapalaksi herkullista katkarapusalaattia valkoviinin kera. Puutarhapuheita! Hyvä uni!

Päivä 2 Träsknäs- Eskilstuna (Parken Zoo)- Träsknäs

-päivän paras anti oli ehdottomasti Parken Zoo, jota suosittelen etenkin pikkulapsiperheille. Näkemistä riitti, eläimiä pääsi lähelle ja eläinten hyvinvointiin oli satsattu. Kaukana oli häkki-katos viritelmät. Otuksille oli oikeasti luotu viihtyisät ja I-S-O-T omaa luonnonmukaista ympäristöä muistuttavat olosuhteet. Kalle Kaniinin seikkailualueella saikin sitten purkaa intressejään (katso allaolevat otokset...)
ja loppuhuipennus oli huvipuisto lapsille (ja vähän aikuisilekin) suunnattuine laitteineen. Täälläkään ei tarvinnut lainkaan jonottaa, minkä ansiosta paikka sai lisäpisteitä. Vesipuistoon emme ehtineet /jaksaneet vaan suuntasimme kiertueen jälkeen tutustumaan keskustan alueeseen, josta mieleen jäi tämä komia kirkko. Päivä 3 Träsknäs - Marielund (Kripsholmin linna) - Tukholma

- aamu aloitettiin tutustumalla "kotokaupunkimme" tarjontaan. Leikkipuisto oli lasten mielestä ykkönen, itse ihastelin pikkuisen kaupungin pikkuisia katuja ja niiden varsilla sijaistevia pikkuisen houkuttelevia pikkukauppoja. Yksi lelukauppa tuli koluttua.

-Kripsholmin linna ja koko Mariehofin seutu oli ehdottomasti näkemisen arvoinen. Linnakierroksella kyllä Turunlinnat kalpenivat kaiken sen kullan ja kuninkaallisuuden rinnalla. -karttaa lukemalla löysimme rauhaisan hiekkarannan, jossa seurue pääsi vilvoittelemaan.
- kaksi kurkea pellolla tuli myös ikuistettua
-illalla paattiin, peliluolassa ilta ja sitten tutimaan

Päivä 4: Turku - Kaarina - Tammisaari - Karjaa - Hausjärvi
- on onni omistaa ystäviä eri puolilla Suomea (ja maailmaa). Näin ollen on aina paikka, jonne voi viisihenkinenkin perhe piipahtaa vaikka aamupalalle. Tällä kertaa kiitos kuuluu Undelle ja hänen vanhemmilleen Kaarinassa. Oli ilo saada kuppi kahvia, lämpimiä croissantteja, marjapiirasta ja muita herkkuja hyvässä seurassa.
- mutta ei Suomi häviä matkailumaana lainkaan Ruotsille. Menkääpä Tammisaareen, jos ette usko! Sieltä löytyi kauniita rakennuksia, eläväinen tori, huikeita alennusmyyntejä, iso ja vieläpä ilmainen leikkipuisto moninen vempeleineen ja vieläpä piiiiitkän hiekkarannan vierestä. Ei hassumpaa sanon minä. Tämä kuva torin laidalta, jossa pidimme herneidensyöntitauon.-paluu matkalla poikkesimme Karjaalla syömässä, paikalliset opastivat meidät kylän parhaimpaan ja hyvää ruoka oli, kyllä kiitos!
-loppumatka sujui väsyneiden lasten kuorsatessa takapenkillä Hullun Puutarhurin jänskätessä etupenkillä, mitä tomaateille kuuluu??

1 kommentti:

  1. Hieno reissu, mutta se on Strängnäs ja Gripsholm.. :-) Mr Mies

    VastaaPoista