keskiviikko 24. syyskuuta 2008

Leipuri Hiiva ja pari apuria

Olihan mukavaa leipoa poikien kanssa pullaa. Kaksi tuntia hurahti litran taikinan kanssa, mutta kyllä kannatti! Teimme korvapuusteja, pikkupullia, lettipullia, kranssipullia, käärmeitä sekä lännenmiehen lettejä. Sotku ja siivo oli melkoinen, mutta sehän kuuluu asiaan. Hyvä ja leppoisa mieli tuli kaikille ja ihana kardemumman tuoksu tupaan.

Pohjanmaan eilisiin ikäviin tapahtumiin viitaten mielessä on pyörinyt moni asia. On järkyttävää, että nykyajan lapset ja nuoret saavat pelätä massamurhaajia ihan tosissaan. Itsellä ei sellainen pelko tullut koskaan mieleenkään. Pahin kouluajan pelko oli itsensäpaljastajat, joita joskus ala-asteen koulun metsässä oli nähty. Kyllä on yhteiskunta muuttunut lyhyessä ajassa.

Harmittaa ja surettaa vietävästi. Mitä voitaisiin tehdä estääkseen vastaavat? Ajattelin aloittaa ruohonjuuritasolta. Omista lapsista. Yritän opettaa lapset siihen, että meillä puhutaan ja pussataan, välitetään toisista. Kaikki tunteet ovat sallittuja ja parempi, että ne avoimesti näytetään, kuin patoutetaan päähän. Kunpa saisimme kasvatettua omista kullannupuista kelpokansalaisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti