Tekninen lautakunta käsittelee 2.4.2008 kokouksessaan Etelä-Vahteriston ja Pohjois-Monnin osayleiskaavaa.Suunnitellun logistiikkakeskuksen jalkoihin jäävän alueen asukkaina olemme erittäin huolissamme mikäli Riihimäki ja Hausjärvi jatkavat hankkeen eteenpäin viemistä. Luin juuri esityslistaltanne kaupunginhallitukselle tarkoitetun ehdotuksenne:
************************************************************************************
"Ehdotus/ kaavoituspäällikkö: Tekninen lautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus päättäisi harkita logistiikka-alueen sijoittamisen mielekkyyttä Etelä-Vahteristoon. Vaihtoehtona on kehittää aluetta työpaikka- ja asumisalueena. Osayleiskaavatyön jatkamiseksi tarvitaan valinta seuraavien kahden vaihtoehdon välillä:
1. Etelä-Vahteristoon sijoitetaan logistiikka-alue. Tällöin osayleiskaava laaditaan vaihtoehto 3:n pohjalta. Vaihtoehdossa Arolammin orsi - Itäinen kehätie kulkee radan yli. Logistiikkakeskus on ve 3:ssa laajuudeltaan n. 33,3 ha.
2. Etelä-Vahteristoa ja Pohjois-Monnia kehitetään sekä työpaikka- että asumisalueena.
Varsinaista logistiikkakeskusta ei alueelle sijoiteta. Tällöin osayleiskaavan lähtökohdat ovat:
- laajuudeltaan vaihtoehto 1:n mukainen työpaikka-alue radan itäpuolella
- laajuudeltaan vaihtoehto 1:n tai 2:n mukainen työpaikka-alue radan länsipuolella
- Itäinen kehätie ja Arolammin orsi säilytetään suunnitelmissa
- Itäinen kehätie liittyy Arolammintiehen radan alittavana
- Etelä-Vahteristo varataan tulevaisuudessa asumisen tarpeisiin
Molemmissa tapauksissa Arolammin orren vaihtoehto 1 C:n ja maakuntakaavan linjauksen tutkimista jatketaan."
********************************************************************************************
Esitetyistä vaihtoehdoista ainoa, jonka hyväksymme on vaihtoehto 2, ja nimenomaan se, jossa Etelä-Vahteristo varataan tulevaisuudessa asumisen tarpeisiin.
Emme näe mitään järkeä siinä, että massiivinen hanke Arolammen Orsineen toteutettaisiin keskelle kaunista maalaisidylliä kustannuksilla, joille olisi varmasti kuntalaisten kannalta järkevämpääkin käyttöä. Elinympäristön, asukasviihtyvyyden, ympäristöterveyden, muinaismuistojen, luontoarvojen sekä Riihimäen kaupungin ja Hausjärven kunnan talouden kannalta toivomme, että hankkeen järjettömyyden suhteen oltaisiin jo realistisempia. Kuten osayleiskaavan johtopäätöksissä todetaan, näin pienelle logistiikka-alueelle voi olla hankalaa löytää logistiikka-alan yrityksiä yhteistyökumppaneiksi (s.27).
Arvostamme suuresti sitä, jos mielipiteemme otetaan huomioon. Omasta puolestamme voimme myös luvata, että mikäli logistiikkakeskushanketta lähdetään toteuttamaan, teemme kaikkemme estääksemme ja hidastaaksemme sen toteutumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti