maanantai 7. huhtikuuta 2008

Pölkkypää mikä pölkkypää

Hullu Puutarhuri on pölkkypää pahimmasta päästä. On saanut aikaiseksi ongelmia, jätteitä ja ongelmajätteitä. Haluaa kaiken, heti ja nyt ja ajattelee vasta sitten. Niinkuin taas pääsi käymään. Ja Herra Mies riemuitsee.......

Tilasi ensin tallille 24 kpl ratapöllejä tarhojen tolppien uusimista varten. Tyytyväisenä myhäili, kun ahkerat naapurit olivat vahingossa tuoneet uuden uutukaisia, öljynhajuisia, vasta kyllästettyjä. Ajatteli, että nuo tolpat ainakin kestää.

Sillanrakennussuunnitelmat, nurmikon reunustamiset, ojan pengertämiset sekä uusien perennapenkkien valtaaminen sai Puutarhurin anelemaan Herra Miehenkin pöllien haku matkalle. Selkä vääränä Mies nosteli Naapurin Isännän kanssa 26 pölkkyä, kippasivat traktorilla pihamme perälle uusia rakennelmia odottamaan.

Sitten koitti kevät. Puutarhuri Renkineen käänsi uuden perunamaan ja Herra Mies ehdotti pottumaan rajaamista pölleillä. Siinä vaiheessa Puutarhuriin iski epäilys - kohta kauhistus - myöhemmin paniikki.

Tieto lisää tuskaa. Ratapöllit on kyllästetty kreoliittiöljyllä, joka on syöpävaarallinen ympäristömyrkky. Pahempi kuin asbesti. Ihokosketusta pölleihin tulee välttää, kaivo on oltava väh. 10m päässä, samoin syötävät hyötykasvit. Kreosiittiöljyssä on tuhansia eri yhdisteitä, joista mm. PAH-yhdisteet aiheuttavat syöpää ja lapsettomuutta. Pöllit on hävitettävä ongelmajätelaitoksella.

Tyhmyydestä sakotetaan. Turhaa työtä tuli siis tehtyä. Ei auttanut muu kuin tilata Naapurin Isäntä taas apuun ja kuljettaa pahuksen pölkyt äkkiä takaisin sinne mistä ovat löytyneetkin.

Hiialahei vaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti