tiistai 29. heinäkuuta 2008

Ratsutila Kavio ja Koukku

Talliporukan vaihtuvuus on vakio. Tasaisena sykleinä puolen vuoden välein vanhat Poltsit hakeutuvat täysihoitotalliin ja tilalle tulee uusia asukkeja. Kyllästyttää, turhauttaa ja harmittaa, aina, kun pitää etsiä uusia tulokkeja ja aloittaa kaikki taas alusta.

Intoa puhkuen uudet tulokkaat vakuuttelevat jaksavansa aamutallien ankeudet paukkupakkasissa, lupailevat joustavuutta ruokintavuoroissa ja kirkkain silmin ihastelevat maaseudun idylliä ja pikkutallin rauhaa. Totuus tulee kuitenkin pian julki. Hevosen pitäminen pikkurahalla itsehoitotallissa ei todellakaan ole mitään luxusta. Se vaatii sitoutumista, ankaraa työntekoa ja venymistä moneen suuntaan. Nykyajan hevosmiehet ovat mukavuudenhaluisia, laatutietoisia ja haluavat täyden vastineen rahallensa. Harva on valmis likaamaan käsiään talkoissa taikka tekemään ruumiillista työtä. Moni kyllästyy myös maaseudun hiljaisuuteen. Haluttaisiin valmentajia, maastoseuraa sekä aktiivista sosiaalista elämää tallitovereiden kesken. Sormi menee suuhun, kun tallista palaa sulake tai lamppu pitäisi vaihtaa. Ihania Helmiäkin on onneksi löytynyt vuosien saatossa, mutta väliin on mahtunut monenlaista säätäjää. Vanha jengi on ja pysyy.

Jonkinlaisena pikkupomona tallitoiminnan pyörittäminen hyväntekeväisyysperiaatteella on joskus rasittavaa. Oma innostus ei ole huipussaan vaan hevoshommat rajoittuvat pullapolletasolle. Eri asia olisi varmasti, jos elämässä ei olisi muuta taikka tätä tekisi työkseen bisnesmielessä. Nyt elämässä on muutakin ja on pakko tehdä valintoja.

Tällä kertaa uusien tulokkaiden innostus on kadehdittavaa ja ehkä vähän tarttuvaakin. Talli hohtaa pian uudessa loistossaan ja uusilla ihmisillä on aina uusia, hyviä ideoita ja ajatuksia toiminnan kehittämisestä ja paikkojen käytännöllisyydestä. Kivaa!

Tekisi mieli mennä maalaustalkoisiin mukaan. Voisinkohan teljetä lapsoset siksi aikaa vaikka Rockyn karsinaan? ;-)

P.S. Tallillamme ei ole nykyään mitään nimeä. Se on vain "talli". Kuka keksii parhaan nimen - voitaisiin vaikka painaa nimikkopaidat?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti