Neiti Nokkosen nimi muotoutui nuorikollemme ensikuukausien koliikkikiukkujen johdosta. Alku oli takkuinen vuorokausirytmien ja varsinkin nukkumisien kanssa. Nokkonen ei kelpuuttanut vaunujaan makuualustakseen vaan tahtoi kuunnella Äitimuorinsa sydänääniä kantoliinasta käsin. Parku alkoi välittömästi vaunuihin oikaistessaan ja uuvuttavien hytkytyssessioiden tuloksena Nokkonen saattoi joskus nukahtaa, mutta vain vartiksi, kunnes parahti taas huutamaan. Tämän seurauksena uusi vartin mittainen vaunuilla hyssyttely. Silloin liinailusta selkänsä särkemään saaneen Äiteen tuntemukset vaativaa vauvaansa kohtaan vaihtelivat laidasta laitaan; silmät ymmyrkäisinä kuulosteli tuttavien kertomuksia kolmen tunnin yhtäjaksoisista päiväunista.
Sittemmin Nokkosen piilevät unen lahjat ovat löytyneet, mutta vaunuissa ei edelleenkään mielellään nukuta. Jossain vaiheessa Äitee ajattelikin jo vaihtavansa Nokkosen nimen Ruususeksi, niin kauniisti Neito Kaunoinen pinnapedissään nukkui. Mutta ei - jostain syystä nimi Ruusunen ei vain istu Rosvo- ja Poliisi - leikkeihin mieltyneelle tylleröiselle, vaan Nokkonen kuvastaa kaikessa pisteliäisyydessäänkin Neitoamme paremmin. Ja onhan nokkonen arvokas yrtti, oiva villivihannes sekä loistava rohdoskasvi vaivaan kuin vaivaan ja lisäksi lempeä värin tuoja, elinvoimainen ja vahva selviytyjä, tilan valloittaja ja pistämätön oikein käsiteltynä. Joten oikeastaan Nokkonen ei ole ollenkaan hullumpi nimitys Suvi Suloiselle, jolta luonnetta löytyy ihan kiitettävästi.
Tulta ja tappuraa - sitä riittää. Orastava uhma on hyvin hyvin voimakasta ja kun sisupussi suuttuu, niin varokaa.
Viimeviikkoiset erimielisyytemme liittyvät vaatteisiin. Kun kello lähestyy iltaa, ei Neidillä ole enää päällään rihmankiertämää. Riisumaan oppinut Nokkonen viskoo housut, bodyt, paidat, ihan kaikki viritykset pois vaipat mukaan lukien ja rietastelee ilkosillaan räkä poskella roikkuen. Puoliväkisin huudon saattelemana Nokkonen puetaan uudestaan (ja taas uudestaan, ja taas uudestaan, ja taas uudestaan, ja taas uudestaan, ja taas uudestaan....) Tämänkin illan aikana kymmenkunta kertaa. Seuraavaksi on kait turvauduttava ilmastointiteippiin tai jonkin sortin pakkopaitaan. Mikäs siinä nakusillaan juoksennellessa, jos olisi lämpöinen kesä. Hrrrr. Itse villavaatteisiin pukeutuneena en vaan voi ymmärtää toisen kylmäverisyyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti