perjantai 2. tammikuuta 2009

Ruokaa maailman ääristä

Laos on maa, josta en tiedä mitään. Matkailu avartaa - sanotaan - ja yksi hyvä syy matkustaa, on se, että voi tutustua uusiin ruokakulttuureihin.

(hmmm. enpä ole tullut tuota ajatelleeksi. Lentokammoisena ajatus lentokoneen ahdistavasta tunnelmasta ei houkuta laisinkaan. UV-säteilyn vaarat tuntevana sekä aurinkoihottumasta kärsivänä en yhtään himoitse aurinkorantoja, enkä koskaan uskaltaisi sukeltaa syvään merenpohjaan. Miljoonakaupunkien vilske pakokaasuisine ilmoineen ei taida sekään olla minun juttuni. Joten tyytyväisin mielin olen ajatellut ensin koluta läpikotaisin oman kauniin kotomaamme, ennenkuin hamuilen vihreämpää aidan toiselta puolen. Maalaistollo mikä tollo...)

Palatakseni Laosiin, saimme kuitenkin kokea unohtumattoman ruokaelämyksen aasialaisen ruuan parissa. Naapuruston Maailmanmatkaajat tarjosivat meille kokkausnäytöksen ja tulihan tutustuttua monitoimikoneeni ominaisuuksiinkin paremmin! Ruoka oli supisuomalaisen kalakeiton jälkeen, sanoisinko hitusen erilaista, mutta melkoisen maukasta. Ehkäpä tuliset chili- ja curry-ruuat vaativat hiukan enemmän totuttelua, mutta nämä herkulliset kalapullat dipattuna makealla tomaattikastikkeella olivat aivan huippuhyviä!



Tämäkin oli naminamia: Katkiksia valkosipulissa!



Tämä hitusen kalasopalta näyttävä sapuska oli vihreä currypata, joka pitää sisällään metrin pituisesta pavun pätkästä silvottuja papuja, munakoisovauvoja (herneen näköinen) sekä sei-filettä ja kookosmaitoa. Niin ja aimo annos tulisia mausteita. (Vie kielen mennessään ;-))



Ja tuolla punaisen curryn siivittämässä muhennoksessa killuu katkarapujen lisäksi bambun sydäntä, katkarapuja, kirsikkatomaatteja ja kookosmaitoa. Tätä syödessä olo oli kuin lohikäärmeellä :-)


Lisäksi tarjoiltiin broilerisalaattia (jota toki en syönyt) ja tahmaista riisiä, josta pyöriteltiin käsin pikkuisia palloja ja dippailtiin näihin kaikkiin sooseihin sormin. Jälkiruuaksi oli kookosmaitoon tehtyä uuniriisipuuroa, joka sai raikkaan kirpeytensä limen kuoresta sekä mangoviipaleista.

Tällaisestä matkailusta pidän kyllä: oman kodin loihtimisesta silloin tällöin jonkun teeman mukaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti